Мова тут не йтиме про відому трагікомедію Карпенка-Карого. Але тема схожа – людська жадоба.
Рішенням сесії Новомосковської міської ради ?№ 425 від 20 жовтня 2017 року нещодавно створеному комунальному підприємству “Новомосковський Комсервіс” виділили 100 тисяч гривень у статутний капітал на поліпшення фінансового стану підприємства.
Поповнення статутних фондів комунальних підприємств – це загальновідома й не раз розкритикована схема “виведення” бюджетних грошей. Таким чином їх крадуть, списуючи на якісь фіктивні послуги чи роботи. І все, грошей немає!
Нагадаємо, що всі КП створює міська влада, вона призначає директорів і контролює їх роботу. Тож злагодженість дій у цьому процесі забезпечена.
Робота більшості комунальних підприємств України відзначається збитковістю та постійним вливанням туди бюджетних грошей. Хоча комунальне підприємство, в ідеалі, покликане не лише забезпечувати нормальну життєдіяльність міста, а ще й приносити прибуток до бюджету. Тобто – заробляти гроші. Але мова про інше.
Новини законодавства. 2 серпня 2017 року набрав чинності Закон України “Про державну допомогу суб’єктам господарювання”. Суть закону проста: щоб поповнити статутний фонд комунального підприємства, треба отримати погодження Антимонопольного комітету України. При цьому необхідно вказувати, на які конкретно цілі передбачаються ці гроші. Загальні фрази “для поліпшення” не проходять. У разі, якщо на ті роботи чи послуги, на які міська влада хоче виділити гроші КП, наявний ринок послуг, тоді АМКУ не дає добро на виділення підтримки, а виставляє цю суму в Прозорро. Наприклад, “Новомосковський Комсервіс” створили, щоб розставляв кіоски. Так ось будь-яка фірма тепер зможе в Прозорро взяти участь у конкурсі і виграти підряд на установку цих кіосків. Не за 20 тисяч гривень один кіоск, а, можливо, й за одну тисячу. Тоді й населення завчасно зможе дізнатися про наміри влади з “засівання” міста генделиками.
Міська рада з 2 серпня цього року повинна була повідомляти в АМКУ як про вже надану раніше державну допомогу суб’єктам господарювання, так і про всю нову фінансову допомогу. Чи зробили це? Сумнівно. Принаймні, в рішенні нашої міськради № 425 від 20.10.2017 про це – ані слова, там ідеться лише про “висновки та рекомендації постійних комісій міської ради”. Тобто, депутати все тихо “порішали” й продовжують подалі від людських очей “пиляти” бюджет?
Цікавість викликають і деякі інші норми закону. Так, якщо АМКУ не затвердить підстави виділення раніше наданої фінансової допомоги, гроші доведеться повернути. Це буде, мабуть, весела процедура, бо треба буде пригадувати, куди їх діли. А ось що дійсно важливо – Антимонопольний комітет буде вести відкритий реєстр державної допомоги. І кожен громадянин зможе подивитися: кому і на яку суму надали допомогу за казенні гроші. Громада повинна знати, скільки грошей вона дає на підтримку штанів кожному з комунальних підприємств, а потім, можливо, й запитати у влади, навіщо вони їм такі здалися…
Схоже, про цей закон забули не тільки новомосковські чиновники, а й у Кабміні і АМКУ. Бо щось дуже тихо сидять, як миші під віником.
Але якщо хтось щось не узгодив, на те є органи по боротьбі з економічними злочинами, їм і карти в руки.
До речі, згаданим рішенням міської ради надано чималу фінансову допомогу і деяким іншим комунальним підприємствам Новомосковська.