ТЕРМіНОВО. Так вирішують нашу долю

Під час розгляду правок до судової реформи 19 вересня зала засідань Верховної Ради України була фактично порожня. 

В Раді розглянули 1500 з 4383 поправок до законопроекту про внесення змін до низки кодексів, який входить до пакета судової реформи, однак жодної з них нардепи не ухвалили.

      «Ми пройшли блок поправок, які дозволяють суддям свавільно та самостійно визначати, чи відповідає закон Конституції. А також поправок, які пов’язані зі звуженням пряв осіб. Ми розглянули блок поправок, які розширюють процедури, які відбуваються без участі сторін. Нині ми зупинилися на правках, згідно з якими учасники процесу можуть бути допитані як свідки», – підкреслив нардеп Сергій Власенко.

Знаєте, що це?
Це розгляд правок до судової рeформи.

Сьогодні-завтра Верховна Рада спробує закрити суди від громадськості. У сесійній залі буде розглядатися законопроект 6232 — проект реформи судового процесу, який поряд із дійсно важливими і прогресивними положеннями містить і небезпечні положення, які звужують принципи гласності та відкритості судових засідань.

У випадку прийняття закону:

1. Суд зможе ЗАБОРОНИТИ фотофіксацію, відеозапис чи трансляцію ВІДКРИТОГО судового засідання, якщо вони «заважають ходу судового процесу» (ч. 7 ст. 7 ЦПК, ч. 8 ст. 10 КАС, ч. 8 ст. 9 ГПК у редакції законопроекту). Це може стати на заваді громадськості стежити за судовими процесами, особливо у суспільно важливих справах. Фактично це НЕОБМЕЖЕНЕ дискреційне право судді зробити процес закритим для широкого кола громадськості з надуманих мотивів.

2. Суд зможе НЕ впустити до зали судових засідань людей, які бажають бути присутніми у відкритому судовому засіданні, якщо немає «вільних місць» (ч. 2 ст. 7 ЦПК, ч. 3 ст. 10 КАС, ч. 3 ст. 9 ГПК у редакції законопроекту). Це положення закриє від громадськості кабінети суддів, де вони часто слухають справи, повісивши табличку “зал судових засідань”, та може стимулювати суддів призначати розгляд резонансних справ у маленьких залах, зменшувати кількість місць для слухачів у залах, аби уникнути суспільного контролю.

3. Суд зможе НЕ проголошувати прилюдно судові рішення, ухвалені за наслідками закритих судових засідань (ч. 18 ст. 7 ЦПК, ч. 17 ст. 10 КАС, ч. 18 ст. 9 ГПК у редакції законопроекту). Це порушує статтю 6 Європейської конвенції з прав людини, де зазначено, що судові рішення в будь-якому випадку проголошуються прилюдно. Сьогоднішнє регулювання, наприклад, в адміністративному судочинстві, відповідає Конвенції, оскільки передбачає відкрите проголошення судового рішення, навіть ухваленого за наслідками закритого судового засідання, — лише з вилученням інформації, заради нерозголошення якої проводився закритий розгляд.

4. Під загрозою відповідальності учаснику процесу буде ЗАБОРОНЕНО використовувати аудіо- чи відеозапис, фотографування під час закритої наради з суддею, що проводиться для врегулювання спору (ч. 9 ст. 204, п. 5 ч. 1 ст. 149 ЦПК, ч. 9 ст. 186, п. 4 ч. 1 ст. 149 КАС, ч. 10 ст. 189, п. 5 ч. 1 ст. 136 ГПК у редакції законопроекту). Ці положення дозволять судді проводити закриті зустрічі із кожною стороною окремо і під виглядом урегулювання спору вимагати неправомірну вигоду, не боячись відповідальності. Адже сторона не матиме права зафіксувати розмову, а якщо й зафіксує, то це не зможе бути використано як доказ у суді.

Наведені положення законопроекту є значним кроком назад у проведенні судової реформи, оскільки зачиняють двері суду для суспільного контролю та сприятимуть розвитку корупції.

Звертаємося до народних депутатів із закликом не підтримувати ці зміни і не закривати суди від громадськості.

Під зверненням підписалися більше трьох десятків правозахисних організацій та експертів. Текст тут: https://humanrights.org.ua/…/gromadski_organizaciji_media_t…

 

Нашли ошибку в тексте? Выделите ее и нажмите Ctrl + Enter